اجزای اصلی طرح توجیهی

برای نوشتن یک طرح امکانسنجی به چه مواردی باید دقت نمود؟

با توضیحاتی که ارائه شد، می توان نتیجه گرفت که طرح مانند فانوس دریایی عمل کرده و راه را برای حرکت شما روشن می نماید. از آنجا که هر کسب و کار یا ایده ای دارای طرحی مختص خودش است، اساسا انواع نمونه طرح توجیهی بسیار متفاوت بوده و حکم سندی اعتباری و خصوصی را برای شخص صاحب آن کسب و کار دارد که برای افراد خارج از پروژه معمولا قابل ارائه نیست. حال سوال اصلی این است که برای نوشتن طرح باید به چه مواردی دقت نمود؟

  • طرح باید از دید مخاطب نوشته شود

برای اینکه طرح شما از دید مخاطب مقبول واقع شود لازم است تا خود را به جای او قرار داده و به سوالاتی نظیر اینکه آیا این سرمایه گذاری مهم و پرسود است؟ یا هدف چیست؟ پاسخ دهید. پاسخ به این سوالات باید به نحوی باشد که درک آنان برای مخاطب آسان باشد.

  • طرح باید در راستای شناخت بازار و رقبا باشد

بسیار واضح است که طرح می بایست در راستای پاسخگویی به نیاز بازار و پیشی گرفتن از رقبا تدوین گردد. پس در این طرح قرار دادن جداولی نظیر نمودار پیش بینی رشد و حجم بازار و غیره دارای اهمیت خواهد بود.

  • طرح می بایست ناظر بر جزئیات باشد

این مورد بدان معنا نیست که در طرح خود از هجویات زیاد استفاده نمایید بلکه چون فرمت نگارش طرح توجیهی مشخص است، باید تمرکز اصلی بر روی جزئیات ضروری و تاثیرگذار باشد. طرح شما باید حرفه ای نوشته شود و فاقد هرگونه غلط املایی باشد اما در مقابل بر روی فرصت هایی که با اجرای پروژه امکان دستیابی به آنها وجود دارد، متمرکز گردد.

  • طرح باید معتبر و قابل استناد باشد

در طرح بسیار مهم است که تمام سوالات و بخش های کلیدی به دقت ارائه گردد و از جداول، آمار و ارقام قابل استناد استفاده شود. لذا لازم است تا محاسبات، میزان شکست پروژه، میزان فروش و غیره بررسی و راستی آزمایی گردد. در طرح باید بیان گردد که برای آغاز فعالیت به چه مقدار سرمایه نیاز است و این مورد در اثنا کار باید به چه میزان افزایش یابد.

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *